Eventolution - din eventbyrå i Göteborg!

THURSDAY TALK

Magnus Welander, VD och koncernchef, Thule Group
2020-02-13


Han är mannen som alltid möter oss med ett leende och som står för ordet passion.
När Magnus Welander, VD och koncernchef Thule Group, tog över som koncernchef valde han att sälja av de klassiska biltillbehören och istället fokusera på det fritidsbolag som Thule är idag. Idag säljer de allt från takboxar till barnvagnar och Magnus utsågs till Årets Förändringsledare 2018.

- Hej Magnus! Låt oss börja med den klassiska frågan: vem är Magnus Welander?

Jag är en trygg 53-årig skåning som levt ute i den stora världen i över 10 år. Jag kom tilbaka till Sverige för 20 år sedan och har spenderat de senaste 13 åren i Malmö, varav de 10 senaste som VD. Som person är jag familjekär med en fantastisk fru och två härliga utflugna döttrar som pluggar på Universitet. Sport i alla dess former, film och matlagning från världens alla hörn fyller upp fritiden.


- Hur startade din karriär?

Jag hade bestämt mig under mina civilingenjörststudier att målet var att få möjlighet att jobba utomlands. Detsamma gällde min fru (då flickvän) och vi lyckades båda fixa jobb i Modena i Italien. Själva jobbet var inte så viktigt för mig men jag kom in på Tetra Pak och skrev tekniska manualer för hur man skulle använda deras maskiner.


- Hur känns det att ha många människors drömjobb?

Det viste jag inte att jag hade. Jag vet däremot att det är mitt drömjobb, så det betyder givetvis att det känns superskoj.


- Vad är det bästa med ditt jobb?

Så många härliga, duktiga och roliga människor som jag jobbar med på Thule! Vi jobbar med spännande produkter på en global marknad samtidigt som det är en rolig bransch och finns möjlighet till att bygga ett varumärke. Jobbmässigt finns inget bättre!


- Hur är du som VD och ledare?

'Jobbig på ett bra sätt' tror jag är en sann summering. Jag vill hela tiden att vi som företag (och därmed alla jag jobbar med) ska bli lite bättre än vi var dagen innan. Det betyder att jag alltid är ”på”, vilket ju kan vara lite jobbigt, men jag tror samtidigt att jag är bra på att också hjälpa och locka fram de förbättringarna hos mina kollegor.


- Det har gått otroligt bra för Thule de senaste åren. Vad tror du att framgången beror på?

Hårt arbete från många duktiga personer. Jag är en av dem som tror på devisen 10% inspiration och 90% perspiration. Man kan ha många bra strategier, men det gäller att leverera alla de små stegen dagligen och det har vi gjort. Därför måste man uppskatta det hårda arbetet. Det är lite som konditionsträning inför säsongen eller nöta teknik inför matchen. De som blir riktigt bra uppskattar även den delen, inte bara de få minuterna de är mitt på centercourten.


- Vad har ni för mål framöver?

Vi vill växa och bli en av de ledande spelarna även inom våra nyare kategorier som barnvagnar och resväskor, samtidigt som vi fortsätter vara överlägsna marknadsledare i våra traditionella kategorier som takboxar och cykelhållare. Sen vill vi också genom ett genomtänkt långsiktigt hållbarhetstänk och varumärkesarbete att Thule varumärket verkligen ska anses som ett starkt livssstilsvarumärke.


- Sist men inte minst: vilket motto/tankesätt har fått dig dit du är idag?

All in! När jag gör någonting så är det 100%. Det spelar ingen roll om det är när jag lagar en smarrig Mexikansk Mole till familjen, spelar padel med vännerna, diskuterar svårigheterna i ett utvecklingsprojekt eller försöker övertyga min styrelse om att få OK att satsa på en ny produktkategori.


Tusen tack Magnus! Fortsatt lycka till med Thule och allt du tar dig an i framtiden!

Eventolution - din eventbyrå i Göteborg!

Eventolution är en kommunikationsbyrå som får er att synas på riktigt! Vi arbetar med event marketing, influenseraktivering, social media, sökoptimering (SEO) och webbdesign - allt för att du ska få ditt företag att synas på bästa sätt!


Copyright © All Rights Reserved 2020

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.

Acceptera